piątek, 21 września 2012

Witamina C dla dzieci

Jedną z najsłynniejszych witamin jest witamina C. Znamy ją przede wszystkim z właściwości stymulujących odporność. Jest zwykle polecana dzieciom w okresie jesiennym, zimowym i wiosennym, w celu ochrony przed infekcjami. Wielu rodziców ją suplementuje w formie tabletek, czy napojów wspomnianą witaminę, zwłaszcza, gdy ich dziecko ciągle choruje.


Witaminy to grupa substancji, niezbędnych nam do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Biorą udział w licznych reakcjach biochemicznych, pełniąc też funkię regulacyjną. Niedobór witamin w organizmie nazywamy awitaminozą, a nadmiar - hiperwitaminozą. Obydwa te stany wymagają leczenia i podawania witamin, których brak lub przyspieszaczy ich wydalania - w razie nadmiaru.

Witamina C, czyli kwas askorbinowy, jest dosyć ciekawą substancją. Bowiem ją trudno przedawkować. Witamina C po wchłonięciu, szybko przedostaje się do nerek i pęcherza moczowego i jest wydalana z moczem. Jest nietrwała i ulega rozkładowi pod wpływem tlenu i temperatury powyżej 60-70 stopni Celsjusza. Hiperwitaminoza zwykle objawia się dolegliwościami żołądkowymi i bólami głowy. Sprzyja też tworzeniu się kamieni nerkowych.

Rola witaminy C
- ma właściwości przeciwutleniające, a wiec zapobiega starzeniu komórek, nowotworom,
- wzmacnia układ odpornościowy,
- ułatwia wchłanianie żelaza,
- wpływa na wytwarzanie niektórych hormonów oraz neuroprzekaźników w mózgu,
- zabija bakterie odpowiedzialne za próchnicę zębów,
- bierze udział w syntezie kolagenu, niezbędnego dla skóry, ścięgien, więzadeł i mięśni,
- pomaga utrzymać wszelkie wytwory tkanki łącznej we właściwym stanie,

Objawy niedoboru
Skutkiem niedoboru jest choroba zwana szkorbutem. Objawia się krwawieniem z dziąseł, owrzodzeniami dziąseł, wypadaniem zębów, a także trudnym gojeniem się ran. Naczynia krwionośne są kruche, pękają. Odporność organizmu znacznie się osłabia. Kości rosną i rozwijają się nieprawidłowo, co wynika z zaburzeń w syntezie kolagenu. Stawy są opuchnięte, powiększone i bolą.

Źródła witaminy C:
- cytrusy: pomarańcze, cytryny, grejpfruty, mandarynki, klementynki, truskawki, kiwi,
- zielonoliściaste warzywa np. pietruszka, seler, lubczyk, szpinak,
- kiszona kapusta, kiszone ogórki, kapusta biała i czerwona,
- dzika róża, czarny bez, porzeczki czarne, owoce Acai, maliny, jeżyny, acerola,
- pomidory, papryka, brukselka.


Zalecane normy spożycia witaminy C u dzieci

Dzieci 1-3 lat - 15mg/dzień 

Dzieci 4-8 lat - 25mg/dzień 

Chłopcy 9-13 lat - 45mg/dzień 

Chłopcy 14-18 lat - 75mg/dzień 

Dziewczęta 9-13 lat - 45mg/dzień 

Chłopcy 14-18 lat - 65mg/dzień


Preparaty z witaminą C:
Rutinoscorbin

Rutinacea
Ascorutical
Vibovit
Sanostol
Lion Kids C
Bioaron C
Juvit C

Uwaga: produktów spożywczych, będących źródłem witaminy C nie warto gotować, ponieważ wtedy tracą tę witaminę! Lepiej zjadać je surowe!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz